Het schepencollege keurde in zitting van 12 januari, het bestek goed waarmee ze op zoek gaat naar een performante en gebruiksvriendelijke software voor de cultuur- en sportdienst, maar ook voor de Sjokotof.
“In de aanloop naar de verkiezingen al, kregen we van burgers vaak te horen dat de gebruiksvriendelijkheid van de software waarmee reservaties voor de Sjokotof en sportweken of Grabbelpas, te wensen overliet”, start schepen van communicatie Loddewykx. “In het eerste jaar van de legislatuur hebben we dan contact genomen met de softwareleverancier om de nodige aanpassingen te doen en zo de klachten te counteren.”
“Maar ook onze medewerkers van het Lokaal Bestuur, kloegen steen en been over de software. Ook daar was de gebruiksvriendelijkheid, flexibiliteit en ondersteuning ondermaats, “ vult schepen van Sociale zaken Gert Vanden Storme aan.

“Gezien noch de beheerders, noch de gebruikers tevreden waren, en de inspanningen van de leverancier niet de gewenste resultaten opleverden, hebben we de diensten opdracht gegeven om uit te kijken naar iets anders,” gaat Loddewykx verder.  "We willen uiteraard dat alles zo transparant en gebruiksvriendelijk mogelijk wordt, met maar 1 account voor zoveel mogelijk verschillende diensten.  Zo is het de bedoeling dat je met die ene account vandaag een plaatsje in de kinderopvang kan reserveren, morgen één van de gemeentelijke zalen kan boeken, overmorgen een sportterrein en in het weekend een ticket voor een culturele voorstelling.  Ook de inschrijvingen voor Grabbelpas en sportweken zullen via die weg kunnen lopen.  En bijkomend zal er online kunnen betaald worden.  Een overzicht van al je reservaties komt dan éénvoudig zichtbaar in een dashboard.  Kortom, een hele verbetering waar zowel de burgers als onze administratie een serieuze stap vooruit mee zetten."

Maar ook in de bibliotheek zal eind februari nieuwe software geïntroduceerd worden: WISE.  Schepen Germaine Willems geeft verdere toelichting: "We stappen inderdaad over van het provinicaal bibliotheeksysteem (PBS) naar het eengemaakt bibliotheeksysteem (EBS) voor gans Vlaanderen, waarvoor dan de specifieke WISE software wordt geïmplementeerd.  Op de achtergrond is er al druk gewerkt, om de hele database over te dragen, en is ook een testfase in uitvoering.  Tussen 19/02 en 02/03 wordt dan de gehele bibliotheek op het nieuwe systeem gezet, en worden er de nodige opleidingen en finale testen gedaan.  In die periode, zal de bib wel even haar deuren moeten sluiten, maar vanaf 3 maart, staan onze mensen terug klaar om onze lezers verder te helpen."