31/03/2021 was de deadline voor de indiening van het subsidiedossier, in het kader van Bovenlokale Sportinfrastructuur van Sport Vlaanderen.

Tielt-Winge stuurde een aanvraag in waarmee ze hoopt tussen de 350.000 en 525.000 binnen te rijven, voor de aanleg van sportterreinen op site Solveld te Tielt.  Een deel daarvan is voor de aanleg van de padelterreinen, een deel voor de gemeente zelf.

Schepen Loddewykx, die mee zijn schouders zette onder het dossier, licht toe: “Er is inderdaad de oproep geweest vanuit Sport Vlaanderen.  Gezien de plannen die we met de meerderheid hebben, om de site uit te bouwen, is dit uiteraard mooi meegenomen.  De subsidies bedragen 19,5 tot 30% van de investeringskost.  De samenwerking die we aangegaan zijn met padel, kadert ook in dit verhaal.  Dankzij hun komst, komen we meer dan waarschijnlijk in aanmerking voor dit type van subsidies.  Dus niet alleen de jaarlijks weerkerende inkomst van 49.000 €, maar ook de bijkomende subsidies van Sport Vlaanderen, zorgen ervoor dat we de middelen die we als gemeente kunnen optrekken.  Middelen die we deze legislatuur bijkomend in de site kunnen investeren: kunstgras(voetbal)terrein, pumptrack voor fietsers en skaters en een Finse piste zijn certitudes.  Scoren we goed met ons dossier, dan is er misschien nog wat extra ruimte voor wat bijkomende kleinere infrastructuur.”

Voor de volledigheid geven we graag nog wat cijfers mee:

Totale investeringskost                        1.807.669,31 €
Aandeel Vlaanderen (19,5%)             352.495,52 €
Aandeel gemeente                                 596.000,00 €
Aandeel Padel                                           859.173,79 €

Nu is het even afwachten hoe Sport Vlaanderen ons lijvige dossier zal beoordelen.  Wij hebben er alvast goede hoop op.