Samen met Ecowerf willen we als lokaal bestuur ons asbest op een veilige en verantwoordelijke manier verwijderen en afvoeren .

Met behulp van subsidies van de Vlaamse regering kan de ophaling van asbest aan huis en de milieuveilige opslag ervan door Ecowerf binnenkort starten.

De bedoeling van deze subsidies is beperkt tot een dakoppervlakte van 150 m² en voor gebonden asbest zoals golfplaten en leien . Volgens de schepen van Milieu Raf Alaerts zal je vanaf 17 mei het aanvraagformulier op de site van ecowerf kunnen invullen . Na het invullen van de aanvraag zal een asbestcoach van EcoWerf contact nemen en vervolgens een bezoek inplannen .Zo zal de situatie ter plaatse bekeken worden en zal er rechtstreeks informatie over een veilige afbraak gegeven worden . Er zal ook direct een ophaaldatum vastgelegd worden .

De OVAM subsidieert dit project en betaalt de kosten voor de ophaling en de verwerking. Dankzij die subsidie betaal je als inwoner slechts 30 euro per asbestzak:

Wat zit in die 30€  ;1 asbestzak en 2 setjes persoonlijke beschermingsmiddelen (FFP3-mondmasker, handschoenen, overall), komt de asbestcoach op voorhand ter plaatse langs, komt EcoWerf het asbest aan huis ophalen en zorgt voor de milieuveilige verwerking.

Elk gezin kan gebruik maken van maximaal 5 asbestzakken per jaar. Er gaan per zak 11 tot 13 golfplaten geschrankt in .

De effectieve ophalingen van asbest aan huis zijn voorzien vanaf 17 juni 2021.

Het project is voorzien voor de volgende 3 jaren .

• Afvalbeleid